Att ha utlokaliserat lager

26 juli 2020 jonas olsson

Man kan ibland fråga sig var våra inköpta varor kommer ifrån. Vi beställer på nätet från ett företag, men det är inte alls säkert att de har ett varulager över huvud taget. Vi tror att produkten kommer direkt från deras hyllor, men de kan anlita någon helt annan för att sköta både lagerhållning och utskick. Det kallas tredjepartslogistik eller 3PL och har blivit allt vanligare. Det är verkligen svårt som konsument att överblicka vem som är leverantör och vem som bara skickar vidare.

 

Sparar mycket pengar och jobb

För ett säljande företag är det förstås en bra tjänst att kunna utnyttja dessa tjänster, för tredjepartslogistik sparar både tid och pengar. Den firma man anlitar för lagerhållningen har både plats, personal och en rationell hantering, så det är en effektiv verksamhet. Det innebär att det företag som kunderna beställer av bara behöver ha ett kontor, och kanske detta innebär ett hyrt rum i ett kontorshotell. Ägaren kan även ha sitt kontor i sitt hem och det kan vara var som helst. Alla fasta kostnader bantas på det sättet till ett minimum, för man behöver inte ha truckar, inte hyra lager eller anställa personal. Även administrationen, som sker över datorer, lagras i molnet.

 

Kundkontakter via nätet

Det säljande företaget har en hemsida, där kunderna kan gå in och lägga sin order. Kanske finns det en kundklubb, som gör att kunderna gärna återkommer. Företaget för tredjepartslogistik tar hand om alla kundorder, plockar och packar gods och skickar iväg det till kunden. Inleveranser och lagerhållning ingår också i konceptet. Via elektronisk kommunikation sköts alla affärer snabbt och enkelt. En stor mängd varor passerar dagligen när det gäller leveranser med tredjepartslogistik, och kunden blir nöjd och får bra service. Här kan man som företagare verkligen få ägna sig åt det man är bäst på, att sälja och göra affärer.

 

Fler nyheter