Den nya tidens lärande där lek med kaplastavar styr

11 augusti 2021 Mikael Barani

Ibland funderar man lite över skolgång och detta med hur det är strukturerat. För är det egentligen det bästa att ha ett gäng elever samlas i en klass efter ålder och sedan ha dem följa samma struktur genom hela skolgången?
Inte enligt Sir Ken Robinson som är expert på ämnet.

Låt barnens intressen leda lärandet

Hans väldigt populära TED Talks på ämnet handlar om hur skolan har ihjäl barnens kreativitet och hur man kan komma runt detta.
För några år sedan släppte han även en bok om hur skolsystemet kan reformeras till att bli en kreativ bas för elever att utvecklas vidare in i livet från. Han tar även upp ämnen som hemskolning och un-schooling där man helt följer barnens lust till lärande.

För kanske har du själv märkt hur det är leken som är det primära i hur man får framför allt mindre barn att lära sig. Det går till exempel att baka in matematik och fysik när barnen leker med de lika klassiska som populära stavarna från Kapla.
Det är endast du som förälder eller pedagogen som egentligen sätter gränserna för hur kul det är att lära sig.

Därmed kommer vi åter till detta inläggs första fråga: ska man placera barn i klasser efter ålder? Trots allt har alla människor olika förutsättningar och ålder är sällan en särskilt bra indikation på vad man har med sig för kunskaper och erfarenheter.

Istället skulle vi kanske lyssna på expertisen, som Sir Ken Robinson, och börja forma lärandet efter uppdaterade principer. För dagens skola har trots allt sina rötter i postindustrialismens synsätt: stoppa in en ofärdig råvara i ena änden och tio år senare kommen färdig produkt ut i den andra.
Visst känns det som ett väldigt föråldrat sätt att närma sin inlärande och kunskap på? Speciellt i dessa tider när kunskap finns tillgänglig via institutioner på nätet.

Fler nyheter